söndag 17 juli 2016

Om imperialistisk propaganda i kulturen

Kultur spelar en stor roll i hur vi upplever världen. Detta är något som amerikanska staten (och opinionsbildare) både känner till och utnyttjar. Under andra världskriget hade amerikanska staten ett väldigt hårt grepp om Hollywood och vilka filmer som släpptes därifrån. Genom detta kunde vi 1943 se filmer som "Mission to Moscow" som hyllade Moskva-rättegångarna, Molotov-Ribbentrop-pakten och i princip allt som hade med Sovjet och Stalin att göra. Detta då USA och Sovjet var i en allians.
Men redan 1947 kan vi se hur flera filmer börjar rullas ut som beskriver Sovjet på ett helt annat sätt, detta är den nya fienden, den nya ondskan och det skall alla veta. Det sker i samband med McCarthy och hans gelikar startar upp en hetsjakt mot kommunister (och alla andra oliktänkande). Det syns också tydligt i kulturen och många författare och filmskapare blev svartlistade då det bedömdes att risken fanns att de skulle skapa "fel" kultur (i ärlighetens namn gjordes detta också i många andra länder).

Nu kan vi kanske tänka oss att det inte är på detta viset idag och det är till viss del sant. Visst är det så att amerikanska staten inte längre bestämmer vilka filmer som skall tillverkas, men det är också så att den amerikanska militären tas in som konsulter så fort de skall porträtteras i en film eller ett spel. Detta sker oftast genom att filmskaparna får en stor summa pengar för att ta in dessa konsulter. Det finns mängder av exempel på hur videospel och krigsfilmer är en del i den amerikanska arméns propaganda och ett av de tydligaste är den nya filmen "Independence Day 2". Redan den första "Independence Day" innehöll en hel del amerikansk propaganda och hyllade militären, men nu när tvåan skulle göras så har militären varit inblandad från början och genom hela processen. Filmens officiella hemsida har legat under militärens domän och många länkar från hemsidan har direkt fört en till rekryteringssidor. För att få se vissa trailers har en också behövt skriva upp sig för att ta emot en nyhetsbrev från amerikanska militären.

Även andra än militären sysslar förstås med detta. När "The Interview" skulle göras så utspelade den sig till en början i ett fantasiland. Men "RAND Corporation", en slags högertankesmedja var beredd att betala mycket pengar för att den i stället skulle utspela sig i DFRK (Nordkorea). Detta då ett av deras främsta mål som opinionsbildare är att den amerikanska staten skall lönnmörda Kim Jong Un (detta säger de öppet).

Tidigare har amerikanska staten använt sig av organisationer som "Svenska kommittén för kulturens frihet" där flera stora svenska författare och andra kulturpersonligheter var med, bland annat Wilhelm Moberg och Herbert Tingsten. Organisationer som dessa har uppmuntrat författarna att skriva positivt om USA och negativt om dess fiender. De flesta inblandade kulturpersonligheterna säger dock att de inte var medvetna om att föreningen drevs av CIA, något som jag inte tvivlar på.
Men idag när vi främst konsumerar amerikanska filmer är detta inte längre nödvändigt i samma utsträckning. USA är redan det land med den största inverkan på världskulturen i västvärlden och det passar dem perfekt.

Det finns givetvis mängder av exempel på propaganda i filmer och annan kultur, och inte bara amerikansk sådan. Men det skadar inte att ha det i åtanke när en konsumerar kultur, att kanske är det inte en "neutral" bild som framställs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar